Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Ząbkowicach Śląskich informuje, że z dniem 1 stycznia 2024r. zmianie ulegają przepisy regulujące kwestie związane z nabywaniem i zbywaniem pojazdów, obowiązkami z tego wynikającymi oraz ewentualnymi karami, w przypadku niedopełnienia obowiązków wynikających ze zmienianych przepisów, i tak:

 

1.Wprowadzenie obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni od dnia:

- nabycia pojazdu na terytorium RP,

- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej,

- sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. 

W przypadku przedsiębiorcy prowadzącego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami termin wynosi 90 dni.

 

2.W przypadku niewykonania obowiązków wymienionych w punkcie 1, właściciel pojazdu podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł (przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami – 1000 zł).

 

3.W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w punkcie 1, w terminie 180 dni od dnia nabycia pojazdu, nakłada się karę w wysokości 1000 zł (przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami – 2000 zł).

 

4.W przypadku niezgłoszenia zbycia pojazdu, zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie 30 dni, kara wynosić będzie 250 zł (zgłoszenie zbycia pojazdu przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu, wypełnia jednocześnie obowiązek wszystkich współwłaścicieli). 

 

5.W przypadku nabycia pojazdu, w drodze spadku termin na złożenie wniosku o rejestrację biegnie od dnia prawomocnego przeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia. 

 

6. Zniesienie obowiązku zgłoszenia nabycia pojazdu.

 

 

Kary pieniężne współwłaściciele pojazdu ponoszą solidarnie. 

Kar nie stosuje się w przypadku gdy przed upływem terminów, o których mowa w pkt 1 właściciel pojazdu nabytego i zarejestrowanego na terytorium RP odda pojazd do stacji demontażu pojazdów lub dokona jego zbycia. 

 

Zawiadomienia o zbyciu pojazdu można dokonać:

- w pokoju nr 110 Starostwa Powiatowego w Ząbkowicach Śląskich, ul. B. Prusa 5 

- poprzez e-PUAP,

- wysyłając pocztą na adres: Starostwo Powiatowe ul. H. Sienkiewicza 11, 57-200 Ząbkowice Śl.,

- wrzucając do skrzynki podawczej znajdującej się na budynku Starostwa Powiatowego ul. H. Sienkiewicza 11 w Ząbkowicach Śląskich. 

 

Wzory formularzy znajdują się w poczekalni Wydziału Komunikacji oraz na stronie BIP: http://bip.powiat-zabkowicki.pl/artykul/37/55/wydzial-komunikacji

 
 
Do zawiadomienia należy dołączyć dokument potwierdzający przeniesienie własności pojazdu. 

 

Więcej informacji można uzyskać za pośrednictwem:

e-mail: rejestracja@zabkowice-powiat.pl

tel: 74 8162-854, 819, 818

 

Zapraszamy do umówienia wizyty w naszym wydziale przez internet: https://bezkolejki.eu/spzabkowice

 

Powyższe zmiany wprowadzone zostają ustawą z dnia 7 lipca 2023r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. z 2023, poz. 1394).