Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Ząbkowicach Śląskich działa wyłącznie na rzecz mieszkańców Powiatu Ząbkowickiego. Osoby mieszkające poza Powiatem Ząbkowickim powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.

Dane rzeczników na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod adresem: http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy/

Powiatowy Rzecznik Konsumentów  działa wyłącznie w sprawach konsumenckich.

Konsumentem, zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego, jest osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Przedsiębiorcą, zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego, jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

 
Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela mieszkańcom Powiatu Ząbkowickiego bezpłatnej pomocy prawnej w sprawach związanych z ochroną konsumentów, w szczególności:

  • udziela porad prawnych;
  • występuje do przedsiębiorców na rzecz ochrony interesów konsumentów;
  • pomaga konsumentom przygotować pisma reklamacyjne;
  • prowadzi edukację konsumencką
  • współdziała z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcją Handlową, organizacjami konsumenckimi i innymi instytucjami;
  • wykonuje inne zadania określone w przepisach.


Interwencje Rzecznika w konkretnej sprawie podejmowane są wyłącznie po wyczerpaniu przez konsumenta toku postępowania narzuconego mu przez ustawę lub umowę.

Rzecznik nie może rozstrzygać sporów między konsumentami a przedsiębiorcami, nakładać kar pieniężnych, wydawać nakazów lub zakazów wobec przedsiębiorców. Rzecznik występuje do przedsiębiorców w sprawach, w których dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu.

Sprawy, którymi nie zajmuje się Rzecznik Konsumentów:

Rzecznik nie pomoże w sprawach:

  • roszczeń przedsiębiorców– przedsiębiorcy poszukujący pomocy prawnej w dochodzeniu swych roszczeń powinni zwrócić się do radcy prawnego lub adwokata. Lista radców prawnych dostępna jest na stronie Okręgowej Izby Radców Prawnych w Wałbrzychu. Natomiast listę adwokatów można znaleźć na stronie internetowej Okręgowej Rady Adwokackiej w Wałbrzychu.
  • ochrony danych osobowych– zastrzeżenia dotyczące naruszenia danych osobowych można zgłaszać do Urzędu Ochrony Danych Osobowych (więcej informacji: www.uodo.gov.pl)
  • ochrony dóbr osobistych– osoby, poszukujące pomocy prawnej, których dobra osobiste zostały naruszone powinny zwrócić się do radcy prawnego albo adwokata. W niektórych sprawach dotyczących naruszenia dóbr osobistych można zgłaszać się do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich (więcej informacji: www.rpo.gov.pl)
  • ochrony praw pacjentów – w sprawach o naruszenie praw pacjenta można zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta (więcej informacji:  www.bpp.gov.pl)
  • ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych– członkowie spółdzielni powinni dochodzić swoich roszczeń od spółdzielni w trybie opisanym w statucie spółdzielni, a po wyczerpaniu drogi wewnątrzspółdzielczej – przed sądem.
  • prawa pracy. W tego typu sprawach można zgłaszać się do Okręgowego Inspektoratu Pracy w Kłodzku (więcej informacji: www.wroclaw.oip.pl)
  • sporów z organami administracji publicznej– osoby poszukujące pomocy prawnej w dochodzeniu roszczeń od organów administracji publicznej powinny zwrócić się do radcy prawnego albo adwokata
  • działalności samorządowych zakładów budżetowych, jednostek budżetowych oraz spółek, w których Powiat Ząbkowicki lub Gminy Powiatu Ząbkowickiego  posiada udziały lub akcje– w sprawach związanych z działalnością tych jednostek, należy zgłaszać się do właściwego urzędu, tj. Starostwa Powiatowego w Ząbkowicach Śląskich lub urzędu gminy.