Wydział Bezpieczeństwa, Zarządzania Kryzysowego i Zamówień Publicznych
Bartosz Roman - Kierownik Wydziału
tel. 74 816 28 77
b.roman@zabkowice-powiat.pl
ul. Sienkiewicza 11, parter, pokój 105
W zakresie bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego:
Radosław Sroczyk - Starszy inspektor
tel. 74 8 162 879
wzk@zabkowice-powiat.pl
ul. Sienkiewicza 11, parter, pokój 106
W zakresie zamówień publicznych :
Iwona Orzeszek - Starszy inspektor
i.orzeszek@zabkowice-powiat.pl
tel. 74 816 28 76, 846
W zakresie inwestycji :
Robert Kozyra - inspektor
r.kozyra@zabkowice-powiat.pl
inwestycje@zabkowice-powiat.pl
tel 74 816 28 36
ul. Sienkiewicza 11, II piętro, pokój 307
W zakresie obsługi informatycznej:
Andrzej Kuźlak - Starszy informatyk
a.kuzlak@zabkowice-powiat.pl
Marek Pałasz - Starszy informatyk
m.palasz@zabkowice-powiat.pl
informatyk@zabkowice-powiat.pl
tel. 74 8 162 880
ul. Sienkiewicza 11, parter, pokój 103
Do zadań Wydziału Bezpieczeństwa, Zarządzania Kryzysowego i Zamówień Publicznych należy:
1. Zapewnienie obywatelom podstawowych warunków ochrony przed potencjalnymi zagrożeniami i realnymi niebezpieczeństwami związanymi z występowaniem klęsk żywiołowych, powodowanych siłami natury lub działalnością człowieka, a także wynikającymi z działań terrorystycznych i zbrojnych.
2. Zarządzanie i reagowanie kryzysowe – zadania:
- kierowanie Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie Powiatu
- zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania kryzysowego;
- organizowanie i zapewnianie stałej łączności telefonicznej i radiowej dla potrzeb Starosty, Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego i Zespołu Zarządzania Kryzysowego w sytuacjach nadzwyczajnych zdarzeń;
- współpraca z Państwową Strażą Pożarną oraz Ochotniczymi Strażami Pożarnymi w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz bezpośredniej ochrony przed powodzią;
- prowadzenie analizy sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze Powiatu; monitorowanie systemu koordynacji działań jednostek ochrony przeciwpożarowej, wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na terenie Powiatu;
- współpracowanie z właściwymi organami w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej oraz instytucjami realizującymi ochronę ludności;
- współdziałanie i wzajemne przekazywanie informacji w zakresie zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usuwania pomiędzy ościennymi powiatami;
- obsługa Platformy Operacyjnej Zarządzania Kryzysowego Województwa Dolnośląskiego POZK,
- opracowywanie, aktualizowanie i wykonywanie dokumentów planistycznych wynikających z przepisów prawa;
- obsługa Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;Powiatowego Zespołu ds. Ochrony Zabytków i Dóbr Kultury; Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Ząbkowickim, Powiatowej Komisji ds. szacowania strat powstałych w wyniku klęsk żywiołowych.
- opracowywanie, aktualizowanie i wykonywanie dokumentów planistycznych wynikających z przepisów prawa z zakresu obronności
- zapewnienie warunków organizacyjnych funkcjonowania całodobowych dyżurów na wypadek wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń;
- realizowanie treningów akcji kurierskiej w powiecie (co najmniej 2 razy w roku) z gminami i administracją wojskową;
- prowadzenie szkoleń obronnych;
- kontrolowanie realizacji zadań obronnych przez urzędy administracji samorządowej, placówki służby zdrowia oraz instytucje, służby, straże i podmioty gospodarcze realizujące zadania obronne na rzecz sił zbrojnych;
- prowadzenie kontroli wewnętrznych, (zespołowe, problemowe i sprawdzające) na wszystkich szczeblach organizacyjnych powiatu;
- współpracowanie z administracją wojskową.
-
zorganizowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemów wczesnego ostrzegania o zagrożeniach, zmieniona kolejność
-
organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia, który wystąpił na obszarze co najmniej dwóch gmin, zmieniona kolejność;
-
ochrona oraz ewakuacja dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem w wyniku działań wojennych;
-
integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tych sanitarno- epidemiologicznych i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
-
wyznaczanie Zakładów Opieki Zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowania przygotowania tych zakładów do niesienia pomocy;
-
współpracowanie z terenowymi organami administracji wojskowej i publicznej;
-
prowadzenie gospodarki materiałowo – technicznej, konserwacji i zabezpieczenia sprzętu przeznaczonego do działań ratowniczych w gminnych magazynach;
- wykonywanie i aktualizacja dokumentacji planistycznych wynikających z przepisów prawa dotyczących obrony cywilnej.
5. W zakresie Obsługi Teleinformatycznej należy w szczególności:
1. Zapewnienie bezpieczeństwo teleinformatycznego w Starostwie – ochrona informacji niejawnych w systemach i sieciach teleinformatycznych poprzez:
a) nadzorowanie i kontrolowanie konfiguracji systemu, przemieszczania sprzętu oraz prowadzenia jego ewidencji;
b) szkolenia z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego dla pracowników Starostwa;
c) zapewnienie ochrony elektromagnetycznej, kryptograficznej oraz bezpieczeństwa transmisji danych;
d) prowadzenie analizy ryzyka w bezpieczeństwie teleinformatycznym równoznacznym z ochroną informacji w systemach i sieciach TI;
e) sprawdzanie poprawności działania systemu oraz jego zabezpieczeń,
f) opracowywanie projektów szczególnych wymagań bezpieczeństwa systemu lub sieci teleinformatycznej, propozycji ich uaktualnienia oraz wdrażania procedury ochrony
antywirusowej.
2. Ochrona danych osobowych:
a) nadzorowanie nad fizycznym zabezpieczeniem pomieszczeń, w których przetwarzane są dane osobowe oraz kontrolą przebywających w nich osób;
b) zapewnienie awaryjnego zasilania komputerów oraz innych urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo przetwarzania;
c) przygotowanie zbiorów danych i wymaganych dokumentów niezbędnych przy zgłaszaniu wniosków o rejestrację zbioru do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
d) prowadzenie ewidencji osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych osobowych w systemach informatycznych oraz ewidencji miejsc przetwarzania danych
osobowych w systemach informatycznych;
e) prowadzenie rejestru zbiorów danych osobowych starostwa (przetwarzanych metodą tradycyjną lub w systemach informatycznych);
f) opracowywanie i aktualizowanie instrukcji postępowania w sytuacji naruszenia danych osobowych oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym;
g) zarządzanie hasłami użytkowników służącym do przetwarzania danych osobowych;
h) podejmowanie natychmiastowych działań zabezpieczających stan systemu informatycznego w przypadku otrzymania informacji o naruszeniu zabezpieczeń systemu informatycznego
lub informacji o zmianach w sposobie działania programu lub urządzeń wskazujących na naruszenie bezpieczeństwa danych.
3. Obsługa informatyczna Starostwa:
a) administrowanie i zarządzanie systemem informatycznym, w szczególności serwerami bazodanowymi i siecią komputerową, oraz zapewnienie sprawnego działania tych urządzeń;
b) utrzymanie i rozwój lokalnej sieci komputerowej (LAN) obejmujące okablowanie strukturalne budynków urzędu oraz urządzenia aktywne zapewniające prawidłowe funkcjonowanie
sieci, utrzymanie i rozwój łączy transmisji danych (WAN);
c) archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej;
d) wykonywanie kopii bezpieczeństwa „backup” baz danych serwerów;
e) nadzorowanie legalności stosowanego oprogramowania - kontrola licencji i legalności oprogramowania;
f) udzielanie pracownikom pomocy związanej z pracą ze sprzętem i oprogramowaniem komputerowym;
g) identyfikowanie potrzeb pracowników w zakresie potrzeb wyposażenia stanowisk pracowniczych oraz opiniowanie zakupów sprzętu i oprogramowania;
h) zarządzanie od strony technicznej BIP Starostwa ;
i) wdrożenie i utrzymanie Infrastruktury Klucza Publicznego, zarządzanie oprogramowaniem podpisów elektronicznych kwalifikowanych i niekwalifikowanych;
j) planowanie i zakupu sprzętu informatycznego i oprogramowania;
k) określanie właściwych warunków eksploatacji i racjonalnego wykorzystania sprzętu komputerowego oraz urządzeń peryferyjnych w Starostwie, jak i określanie zasad pracy przy
użyciu sprzętu komputerowego;
l) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa, jednostkami organizacyjnymi, podmiotami gospodarczymi i osobami fizycznymi w sprawach z zakresu swojej właściwości
oraz w zakresie wspólnych projektów informatycznych i wymiany danych;
m) opracowywanie i wdrażanie kompleksowego programu informatyzacji i komputeryzacji Starostwa;
n) prowadzenie ewidencji sprzętu i oprogramowania;
o) szkolenia informatyczne pracowników w obsłudze nowych programów, oraz szkolenie pracowników w zakresie eksploatacji sprzętu komputerowego na poszczególnych
stanowiskach roboczych.
6. W zakresie inwestycji i zamówień publicznych
1. w zakresie ustawy Prawo zamówień publicznych, a w szczególności:
a) planowanie zamówień publicznych;
b) przygotowanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
c) ustalenie wartości szacunkowej zamówień publicznych;
d) wybór trybu postępowania o udzielenie zamówień publicznych;
e) przygotowywanie ogłoszeń, zaproszeń do składania ofert, aukcji elektronicznych;
f) opracowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
g) udostępnianie specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
h) sporządzanie dokumentacji przetargowej;
i) kontaktowanie się z wykonawcami i dostawcami w postępowaniach o zamówienia publiczne;
j) udzielanie odpowiedzi i wyjaśnień dla wykonawców i dostawców w sprawie ogłoszenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
k) wnioskowanie o powołanie komisji przetargowej;
l) uczestnictwo w pracach komisji przetargowych;
m) przygotowywanie odpowiedzi na protesty oferentów;
n) przygotowywanie projektów umów na roboty budowlane, dostawy i usługi;
o) prowadzenie rejestrów udzielanych zamówień publicznych, odwołań i protestów;
p) współpraca z jednostkami organizacyjnymi powiatu w prowadzeniu postępowań o wartości powyżej 30.000 EURO, w szczególności zadań inwestycyjno-remontowych.
2. w zakresie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności:
a) wnioskowanie o zmianę ustaleń przestrzennych planów dla terenów Powiatu;
b) przygotowywanie wniosków o wydanie decyzji o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego, oraz warunków zabudowy dla zadań powiatu i współdziałanie w tym zakresie z
jednostkami organizacyjnymi powiatu (szkoły, placówki).
3. w zakresie ustawy Prawo budowlane, a w szczególności :
a) organizowanie i koordynowanie procesu budowlanego w zakresie projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych Powiatu;
b) przygotowywanie wniosków do właściwych organów w sprawie zgłoszeń i pozwoleń budowlanych dla zadań inwestycyjno-remontowych;
c) zapewnienie kierownictwa budowy i robót budowlanych przez osoby posiadające uprawnienia budowlane;
d) zawiadamianie właściwych organów o zmianie kierownika budowy, robót i inspektora nadzoru inwestorskiego;
e) przygotowywanie (kompletowanie) dokumentacji do zawiadomień o zakończeniu budowy obiektu budowlanego, bądź wniosków o udzielenie pozwolenia na użytkowanie do właściwych
organów;
f) prowadzenie i koordynowanie spraw z zakresu utrzymania obiektów budowlanych, mienia.
4. w zakresie innych ustaw i przepisów wykonawczych do w/w, a w szczególności:
a) przygotowywanie inwestycji i remontów;
b) przygotowywanie inwestycji i remontów do realizacji;
c) przygotowywanie /udział w określeniu zakresu rzeczowego robót dla zadań inwestycyjno-remontowych;
d) przygotowywanie zleceń i umów na wykonanie dokumentacji projektowych, kosztorysów robót budowlanych;
e) uzgadnianie i opiniowanie projektów inwestycyjnych i remontów kapitalnych;
f) nadzór techniczny i merytoryczny nad prowadzonymi zadaniami inwestycyjno-remontowymi;
g) rozliczenia budowlanych robót inwestycyjno-remontowych;
h) organizowanie odbiorów technicznych;
i) przekazywanie zadań inwestycyjno-remontowych do użytku;
j) opiniowanie pod względem technicznym i merytorycznym wniosków inwestycyjno- remontowych jednostek organizacyjnych powiatu;
k) współpraca w planowaniu budżetu Starostwa;
l ) przygotowywanie informacji dla Zarządu z realizacji zadań inwestycyjno-remontowych;
m) prowadzenie spraw związanych z eksploatacją i utrzymaniem budynków Starostwa.
7. W zakresie ochrony zdrowia -Inspektor ds. ochrony zdrowia
1) realizacja uchwał Rady oraz Zarządu, a także dyspozycji Zarządu i Starosty,
2) sporządzanie planów finansowych do projektu budżetu Powiatu w części dotyczącej zadań z zakresu ochrony zdrowia we współpracy ze Skarbnikiem w tym zakresie,
3) współpraca z kierownikami jednostek organizacyjnych Powiatu,
4) współpraca z komisjami w zakresie realizowanych zadań, szczególnie z Komisją Infrastruktury Społecznej,
5) merytoryczny nadzór nad treścią danych umieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej w swoim zakresie działania,
6) przygotowywanie z zespołem Radców Prawnych projektów uchwał o tworzeniu Rady Społecznej i SPZOZ Pomoc Doraźna,
7) prowadzenie Spraw związanych z posiedzeniami i funkcjonowaniem Rady Społecznej przy SPZOZ Pomoc Doraźna,
8) realizacja zadań związanych z uprawnieniami i obowiązkami organu założycielskiego, właściciela i organizatora w stosunku do zakładów opieki zdrowotnej,
9) monitorowanie sytuacji powiatowych jednostek ochrony zdrowia na terenie Powiatu obejmujących kontrolę i ocenę działalności,
10) określanie potrzeb zdrowotnych mieszkańców Powiatu i podejmowanie niezbędnych działań dla poprawy ich stanu zdrowotnego,
11) opracowywanie i opiniowanie planu zdrowotnego w oparciu o Narodowy Program Ochrony Zdrowia,
12) współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
13) współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia,
14) współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym,
15) realizacja zadań dotyczących promocji zdrowia, inspirowanie i wspomaganie działań profilaktycznych promujących zdrowie w placówkach podległych Powiatowi,
16) organizowanie konferencji i szkoleń dla podległych placówek opieki zdrowotnej,
17) wykonywanie innych czynności zleconych przez Starostę.
18) umieszczanie w BIP. informacji publicznej z zakresu działań Wydziału.
19) prowadzenie postępowań związanych z ustaleniem godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu.
20) wykonywanie innych czynności zleconych przez Starostę lub Wicestarostę.