Usuwanie pojazdów z dróg Powiatu Ząbkowickiego
Od 1 stycznia 2023 r. na terenie Powiatu Ząbkowickiego, podmiotem odpowiedzialnym za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg jest:
MAKLI
Pomoc Drogowa
Wypożyczalnia Przyczep i Samochodów
MAREK KLITA
Oś. XX -lecia 11/15
57-200 Ząbkowice Śląskie
Telefon: 601-443-424
Usunięte pojazdy przechowane są na parkingu strzeżonym w miejscowości ul. Daleka 3B, 57-200 Ząbkowice Śląskie.
Kto może załatwić sprawę:
Pojazd może odebrać właściciel lub osoba uprawniona (na podstawie pełnomocnictwa).
Wymagane dokumenty:
Wydanie pojazdu następuje za zgodą podmiotu, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu.
Do odbioru pojazdu z parkingu strzeżonego niezbędne są następujące dokumenty:
- dowód wpłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu, zgodnie z uchwałą Rady Powiatu Ząbkowickiego.
W związku z Wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 5 grudnia 2018 r. ( Dz. U.2018.2322 z dnia 2018.12.12) właściciel lub osoba uprawniona do odbioru pojazdu z parkingu strzeżonego, nie przedstawi dowodu wpłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu zostanie poinformowany/a, że w terminie 14 dni od odebrania pojazdu z parkingu strzeżonego należy uiścić należną opłatę na rzecz Powiatu Ząbkowickiego.
Opłaty:
Opłatę nalicza i informuje o jej wysokości w/w podmiot odpowiedzialny za usuwanie i przechowywanie pojazdów.
Opłatę można uiścić w kasie Starostwa Powiatowego w Ząbkowicach Śląskich (gotówką lub kartą) na konto Starostwa Powiatowego : 26 9533 0004 2001 0002 6260 0010.
Dowód wpłaty powinien zawierać imię i nazwisko właściciela oraz nr rejestracyjny pojazdu.
Godziny pracy kasy Banku Spółdzielczego w Starostwie Powiatowym w Ząbkowicach Śląskich:
od poniedziałku do piątku w godzinach 07:30-15:00.
Zgodnie z uchwałą nr XLIV/258/2022 Rady Powiatu Ząbkowickiego z dnia 28 października 2022 r. stawki brutto opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów na parkingu strzeżonym wynoszą:
1) rower lub motorower:
a) za usunięcie – 139 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 23 zł;
2) motocykl:
a) za usunięcie – 250 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 30 zł;
3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:
a) za usunięcie – 560 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 46 zł;
4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t:
a) za usunięcie – 757 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 66 zł;
5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t:
a) za usunięcie – 1007 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 92 zł;
6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t:
a) za usunięcie – 1544 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 149 zł;
7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne:
a) za usunięcie – 1804 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 222zł;
8) hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego:
a) za usunięcie – 126 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 23zł.
Ustala się wysokość stawek kwotowych kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu z drogi, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie jego usuwania ustaną przyczyny jego usunięcia:
1) rower lub motorower – 70,00 zł,
2) motocykl – 125 zł,
3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 280 zł,
4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - 375 zł,
5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t – 488 zł,
6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – 750 zł,
7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne – 900 zł,
8) hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego – 70 zł.
Ważne: Zgodnie z art. 130a ust 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ( tj. Dz. U. 2022, poz. 988 z późn. zm.), nieodebranie pojazdu z parkingu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia z drogi spowoduje, iż Starosta w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi wystąpi do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz Powiatu.