W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt


Starostwo Powiatowe w Ząbkowicach Śląskich

ul. Sienkiewicza 11
57-200 Ząbkowice Śląskie

ul. Prusa 5
57-200 Ząbkowice Śląskie


tel.: (+48) 74 816 28 00
email: starostwo@zabkowice-powiat.pl
ePUAP: /zabkowice/SkrytkaESP

NIP: 887-15-58-241

Wydział Budownictwa

Opłaty skarbowe 

(m. in. za pozwolenie na budowę, wydanie zaświadczenia, pełnomocnictwo) wnosi się na konto Urzędu Miejskiego w Ząbkowicach Śląskich 
Bank Spółdzielczy w Ząbkowicach Śląskich
nr 55 9533 0004 2001 0009 8645 0057

 

Miejsce składania dokumentów:

Dokumenty należy złożyć w Starostwie Powiatowym, ul. Sienkiewicza 11, 57-200 Ząbkowice Śląskie  na Biurze Podawczym (parter)


Wydział Budownictwa

Wnioski i druki Wydziału Budownictwa

JAK ZAŁATWIĆ SPRAWĘ ?


 

POZWOLENIE NA BUDOWĘ

Wymagane dokumenty

Aby uzyskać pozwolenie na budowę należy złożyć:
- wypełniony wniosek o udzielenie pozwolenia na budowę;
- trzy egzemplarze projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
- *ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
- *ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, o ile jest wymagana
- *ostateczną decyzję o pozwoleniu wodnoprawnym (lub zaświadczenie o przyjęciu zgłoszenia wodnoprawnego), o ile jest wymagana
- oświadczenie projektanta dotyczące możliwości podłączenia projektowanego obiektu budowlanego do istniejącej sieci ciepłowniczej (art. 33. ust. 2 pkt 10 ustawy – Prawo budowlane)
- postanowienie o uzgodnieniu z właściwym organem administracji architektoniczno-budowlanej projektowanych rozwiązań w zakresie, o którym mowa w art. 33 ust. 2 pkt 4 ustawy – Prawo budowlane
- *pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu inwestora (o ile inwestor działa przez pełnomocnika)
- *potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa (jeżeli jest wymagana)
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej 

Podstawa prawna
art. 28 ust. 1 w zw. z art. 32 i 33 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane.

Termin załatwienia sprawy
Termin załatwienia sprawy – art. 35 § 3 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy) i nie później niż 65 dni od dnia złożenia wniosku – art. 35 ust. 6 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane. 

Opłaty
(na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej)
- budynek przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna - za każdy m2 powierzchni użytkowej 1 zł (nie więcej niż 539 zł);
- budynek służący celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym - 14 zł;
- inny budynek - 48 zł;
- studnia oraz urządzenia do usuwania nieczystości stałych i ścieków - 20 zł;
- budowla związana z produkcją rolną - 112 zł;
- sieci wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, gazowe, cieplne oraz drogi, z wyjątkiem dróg dojazdowych, dojść do budynków i zjazdów z drogi - 2143 zł;
- sieci wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, gazowe o długości do 1 km - 105 zł;
- inne budowle - 155 zł;
- urządzenia budowlane związane z obiektem budowlanym - 91 zł; 
- za przebudowę lub remont obiektu budowlanego opłata skarbowa wynosi 50% stawek określonych powyżej.
Z ww. opłat skarbowych zwolnione są ustawowo:
-sprawy nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz ochrony zdrowia (art.2 ust.1 pkt.1 lit.g ustawy);
-budownictwo mieszkaniowe (art.2 ust.1 pkt.2 ustawy);
-jednostki budżetowe i samorządu terytorialnego (art.7 pkt.2, pkt.3).


 

POZWOLENIE NA ROZBIÓRKĘ

W PRZYPADKU:
- budynki i budowle wpisane do rejestru zabytków oraz objęte ochroną konserwatorską
- budynki i budowle o wysokości powyżej 8 metrów
- budynki i budowle znajdujące się na granicy działki bez względu na wysokość obiektu

Wymagane dokumenty
Aby uzyskać pozwolenie na rozbiórkę, należy przedłożyć:
- wypełniony wniosek o udzielenie pozwolenia na rozbiórkę;
- zgodę wszystkich właścicieli obiektu
- szkic usytuowania obiektu budowlanego wraz z podaniem odległości od granic działki oraz wysokość, długość i szerokość obiektu przeznaczonego do rozbiórki
- opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych
- opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia
- *pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień, opinii i innych dokumentów - nie dotyczy to uzgodnień i opinii uzyskiwanych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000
- *w zależności od potrzeb - projekt rozbiórki lub jego kopię
- *pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu wnioskodawcy (o ile wnioskodawca działa przez pełnomocnika)
- *potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa (jeżeli jest wymagana)
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej (za pozwolenie na rozbiórkę)


Podstawa prawna
Art. 30b  ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. 

Termin załatwienia sprawy
Termin załatwienia sprawy – art. 35 § 3 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy).

Opłaty
(na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej)
Wysokość opłat skarbowych – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
- za pozwolenie na rozbiórkę - 36,00 zł
- opłata za pełnomocnictwo (jeżeli wniosek składany jest przez pełnomocnika) w kwocie 17 zł.
Z ww. opłat skarbowych zwolnione są ustawowo:
sprawy nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia (art.2 ust.1 pkt.1 lit.g ustawy);
budownictwo mieszkaniowe (art.2 ust.1 pkt.2 ustawy);
jednostki budżetowe i samorządu terytorialnego (art.7 pkt.2, pkt.3).


 

ZGŁOSZENIE ROBÓT BUDOWLANYCH, KTÓRE NIE WYMAGAJĄ POZWOLENIA NA BUDOWĘ

Wymagane dokumenty
Zgłoszenia robót budowlanych, które nie wymagają pozwolenia na budowę należy dokonać minimum 21 dni przed zamierzonym terminem jej rozpoczęcia, składając:
- wypełniony druk zgłoszenia
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
- mapa ewidencyjna z zaznaczoną lokalizacją  obiektu budowlanego, w/przy którym planowane jest wykonanie robót budowlanych
- odpowiednie szkice lub rysunki
- *pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych
- *projekt zagospodarowania działki lub terenu wraz z opisem technicznym instalacji wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane, w przypadku instalowania mikroinstalacji biogazu rolniczego, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, uzgodniony pod względem ochrony przeciwpożarowej
- *pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu inwestora
- *potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa (jeżeli jest wymagana)
 
Podstawa prawna
Art. 29 ust. 3, art. 30 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. 

Termin załatwienia sprawy
Termin załatwienia sprawy –  do 21 dni od daty zgłoszenia (art. 30 ust. 5 Prawa budowlanego).
Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem powyższego terminu, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych (art. 30 ust. 5aa Prawa budowlanego).

Opłata skarbowa
(na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej)
Zgłoszenie nie wymaga wnoszenia żadnych opłat skarbowych.
Wyjątkiem jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika) w kwocie 17 zł.
W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji (art. 30 ust. 5c ustawy – Prawo budowlane).
Nałożenie obowiązku, o którym mowa w ust. 5c, przerywa bieg terminu, o którym mowa w ust. 5 (art. 5d).

 


 

ZGŁOSZENIE BUDOWY, KTÓRA NIE WYMAGA POZWOLENIA NA BUDOWĘ

Wymagane dokumenty
Zgłoszenia budowy, która nie wymaga pozwolenia na budowę należy dokonać minimum 21 dni przed zamierzonym terminem jej rozpoczęcia, składając:
- wypełniony druk zgłoszenia
 - oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
- aktualna mapa zasadnicza z zaznaczeniem lokalizacji obiektu budowlanego z podaniem wymiarów i charakterystycznych odległości od granicy z sąsiednią działką budowlaną
- odpowiednie szkice lub rysunki
- *pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych
- *projekt zagospodarowania działki lub terenu wraz z opisem technicznym instalacji wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane, w przypadku budowy: instalacji zbiornikowych na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 m3, przeznaczonych do zasilania instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych (uzgodniony pod względem ochrony przeciwpożarowej); przyłączy elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych, telekomunikacyjnych; stacji regazyfikacji LNG o pojemności zbiornika magazynowania gazu do 10m3; (uzgodniony pod względem ochrony przeciwpożarowej)
-  *projekt zagospodarowania działki lub terenu, wykonany przez projektanta posiadającego wymagane uprawnienia budowlane, w przypadku budowy: podbudowy słupowej dla telekomunikacyjnych linii kablowych; obiektów małej architektury w miejscach publicznych
 - *pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu inwestora
 - *potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa (jeżeli jest wymagana)

Podstawa prawna
Art. 29 ust. 1, art. 30 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. 

Termin załatwienia sprawy
Termin załatwienia sprawy –  do 21 dni od daty zgłoszenia (art. 30 ust. 5 Prawa budowlanego).
Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem powyższego terminu, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia budowy (art. 30 ust. 5aa Prawa budowlanego)

Opłata skarbowa
(na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej)
Zgłoszenie nie wymaga wnoszenia żadnych opłat skarbowych.
Wyjątkiem jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika) w kwocie 17 zł.
W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji (art. 30 ust. 5c ustawy – Prawo budowlane).
Nałożenie obowiązku, o którym mowa w ust. 5c, przerywa bieg terminu, o którym mowa w ust. 5 (art. 5d).

 


ZGŁOSZENIE ROZBIÓRKI OBIEKTU BUDOWLANEGO, KTÓRY NIE WYMAGA POZWOLENIA NA ROZBIÓRKĘ

W PRZYPADKU:
- budynków i budowli niewpisanych do rejestru zabytków oraz nieobjętych ochroną konserwatorską, o wysokości poniżej 8 metrów, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości;
- obiektów i urządzeń budowlanych, na budowę których nie jest wymagane pozwolenie na budowę – jeżeli nie podlegają ochronie jako zabytki
- Zgłoszenia rozbiórki, która nie wymaga pozwolenia na rozbiórkę należy dokonać minimum 21 dni przed zamierzonym terminem jej rozpoczęcia.

Wymagane dokumenty:
- wypełniony druk zgłoszenia
- zgoda wszystkich właścicieli obiektu 
- mapa zasadniczą do celów opiniodawczych z zaznaczoną lokalizacją obiektu budowlanego oraz oznaczonymi odległościami tego obiektu od granic działki wraz z podaniem wysokości, długości oraz szerokości obiektu
- zakres, sposób wykonywania robót budowlanych
- *pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych
- *pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu inwestora
- *potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa (jeżeli jest wymagana)
 
Termin załatwienia sprawy
Termin załatwienia sprawy –  do 21 dni od daty zgłoszenia (art. 30 ust. 5 Prawa budowlanego).
Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem powyższego terminu, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu na prośbę inwestora. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych (art. 30 ust. 5aa Prawa budowlanego).
Roboty zabezpieczające i rozbiórkowe można rozpocząć przed ich zgłoszeniem, jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia.
Rozpoczęcie takich robót nie zwalnia od obowiązku bezzwłocznego zgłoszenia o zamierzonej rozbiórce obiektu budowlanego (art. 31 ust. 5 Prawa budowlanego).

Opłata skarbowa
(na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej)
- Zgłoszenie nie wymaga wnoszenia żadnych opłat skarbowych.
- Wyjątkiem jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika) w kwocie 17 zł
W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji (art. 30 ust. 5c ustawy – Prawo budowlane).
Nałożenie obowiązku, o którym mowa w ust. 5c, przerywa bieg terminu, o którym mowa w ust. 5 (art. 5d).

 


 

WYDAWANIE ZAŚWIADCZEŃ O SAMODZIELNOŚCI LOKALI

Wymagane dokumenty
Aby uzyskać zaświadczenie o samodzielności lokalu należy złożyć:
- Podanie  o wydanie zaświadczenia
- szkic lokalu, obrazujący układ izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych wejście, dojście (klatka schodowa) i.t.p. - sporządzone przez rzeczoznawcę
- pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu wnioskodawcy
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa (jeżeli jest wymagana)
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej (dot. lokalu użytkowego)

Podstawa prawna
Art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.

Termin załatwienia sprawy
Termin załatwienia sprawy – zgodnie z art. 217 § 3 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (do 7 dni).

Opłaty
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej:
- za wydanie zaświadczenia – 17,00 zł – dla obiektu o innym przeznaczeniu (lokal użytkowy)
- opłata za pełnomocnictwo (jeżeli wniosek złożony jest przez pełnomocnika) w kwocie 17 zł.
Z ww. opłat skarbowych zwolnione są ustawowo:
- sprawy nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia (art.2 ust.1 pkt.1 lit.g ustawy);
- budownictwo mieszkaniowe (art.2 ust.1 pkt.2 ustawy);
- jednostki budżetowe i samorządu terytorialnego (art.7 pkt.2, pkt.3).

 


 

Powiadom znajomego